Osoby odżywiające się w sposób zdrowy cieszą się dobrym samopoczuciem, mają zdrową skórę, włosy oraz paznokcie, ich narządy wewnętrzne funkcjonują z o wiele większą wydajnością. W jaki sposób odpowiednio przygotowywać nasze posiłki? Co kłaść na talerz, żeby cieszyć się byciem zdrowym?
Fundamentalne jest nie tylko to, co bierzemy do ust, ale również to w jaki sposób formułujemy swoje posiłki. Dieta powinna być w taki sposób zbilansowana, aby organizm mógł pochłaniać składniki odżywcze we właściwych proporcjach. Zdrowa dieta powinna dostarczać wystarczającą ilość białek, tłuszczy, węglowodanów oraz witamin i minerałów. Nasze dania i potrawy powinny być spożywane kilkakrotnie w ciągu dnia, najlepiej od pięciu do sześciu razy. Zawartość tłuszczy oraz błonnika w spożywanych posiłkach wpływa korzystnie na indeks glikemiczny spożywanych pokarmów, dzięki czemu nie doświadczymy gwałtownego wzrostu poziomu glukozy we krwi.
W zdrowej diecie powinniśmy pamiętać o spożywaniu produktów powstałych na bazie zbóż. Wskazane są wyłącznie pokarmy zawierające ziarna pełnoziarniste, które wręcz obfitują w odżywcze witaminy oraz minerały. Niski indeks glikemiczny oraz znaczna zawartość błonnika to następne dobre strony produktów z pełnego przemiału. Zdrowa dieta powinna być bogata w warzywa i owoce, które są źródłem wielu witamin i minerałów. Mleko oraz produkty wyprodukowane z mleka uzupełniają naszą dietę w witaminę D, A oraz wapń. Znacznie korzystne jest także spożywanie posiłków zawierających ogromne ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych. Należą do nich między innymi tłuste ryby, olej rzepakowy, słonecznik, len, orzechy. Zdrowe odżywianie się oznacza także dostarczanie organizmowi wystarczających ilości płynów. Najzdrowiej sięgać po wodę mineralną, którą powinniśmy spożywać około dwóch litrów dziennie.